Warning: Declaration of action_plugin_subjectindex_indexer::register(&$controller) should be compatible with DokuWiki_Action_Plugin::register(Doku_Event_Handler $controller) in /data/web/virtuals/28604/virtual/www/subdom/bo/lib/plugins/subjectindex/action/indexer.php on line 15

Warning: Declaration of action_plugin_mathjax_enable::register(Doku_Event_Handler &$controller) should be compatible with DokuWiki_Action_Plugin::register(Doku_Event_Handler $controller) in /data/web/virtuals/28604/virtual/www/subdom/bo/lib/plugins/mathjax/action/enable.php on line 62

Warning: Declaration of action_plugin_googleanalytics::register(&$controller) should be compatible with DokuWiki_Action_Plugin::register(Doku_Event_Handler $controller) in /data/web/virtuals/28604/virtual/www/subdom/bo/lib/plugins/googleanalytics/action.php on line 40

Warning: Declaration of action_plugin_folded::register(&$controller) should be compatible with DokuWiki_Action_Plugin::register(Doku_Event_Handler $controller) in /data/web/virtuals/28604/virtual/www/subdom/bo/lib/plugins/folded/action.php on line 40

Warning: Declaration of action_plugin_hidden::register(&$controller) should be compatible with DokuWiki_Action_Plugin::register(Doku_Event_Handler $controller) in /data/web/virtuals/28604/virtual/www/subdom/bo/lib/plugins/hidden/action.php on line 28

Warning: Declaration of action_plugin_include::register(&$controller) should be compatible with DokuWiki_Action_Plugin::register(Doku_Event_Handler $controller) in /data/web/virtuals/28604/virtual/www/subdom/bo/lib/plugins/include/action.php on line 354

Warning: Declaration of action_plugin_tag::register(&$contr) should be compatible with DokuWiki_Action_Plugin::register(Doku_Event_Handler $controller) in /data/web/virtuals/28604/virtual/www/subdom/bo/lib/plugins/tag/action.php on line 175

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /data/web/virtuals/28604/virtual/www/subdom/bo/lib/plugins/subjectindex/action/indexer.php:15) in /data/web/virtuals/28604/virtual/www/subdom/bo/inc/auth.php on line 532

Warning: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead in /data/web/virtuals/28604/virtual/www/subdom/bo/inc/auth.php on line 818

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /data/web/virtuals/28604/virtual/www/subdom/bo/lib/plugins/subjectindex/action/indexer.php:15) in /data/web/virtuals/28604/virtual/www/subdom/bo/inc/actions.php on line 656

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /data/web/virtuals/28604/virtual/www/subdom/bo/lib/plugins/subjectindex/action/indexer.php:15) in /data/web/virtuals/28604/virtual/www/subdom/bo/inc/actions.php on line 656
vsb:EVP

Výuku zajišťuje Os. čís. Jméno Cvičící Přednášející HLA355 Ing. Jakub Hlavica HOL550 Ing. Miloslav Holba KUH0005 Ing. Blažej Kuhajda PAT0015 Ing. Lukáš Pátek VEL25 Ing. Richard Velička, Ph.D. Rozsah výuky pro formy studia Forma studia Zp.zak. Rozsah prezenční Klasifikovaný zápočet 2+2 kombinovaná Klasifikovaný zápočet 0+12 Cíle předmětu vyjádřené dosaženými dovednostmi a kompetencemi Předmět Efektivní využití počítačů si klade za cíl především seznámit studenty s možnostmi řešení úloh z matematiky na osobním počítači pro usnadnění jejich studia vysokoškolské matematiky a fyziky a se správnou formou písemného i prezentačního projevu během studia a pro závěrečnou práci. Po absolvování bude student umět využívat osobní počítač jako pomocníka při plnění zadaných studijních úkolů a psaní např. protokolů, laboratorních prací a práce bakalářské nebo diplomové na velmi dobré úrovní odpovídající požadavkům na tento typ publikací. Vyučovací metody Přednášky Individuální konzultace Cvičení (v učebně) Anotace Předmět Základy použití počítačů je určen především pro studenty bakalářského studia. Hlavní náplň předmětu tvoří především oblast matematiky zaměřená na operace s maticemi, vektory, na řešení rovnic, soustav rovnic, na výpočty a tvorbu grafů v reálné i komplexní rovině, vytváření grafů prostorových z matice funkčních hodnot a také řešení derivací a integrálů. Výpočty z oblasti elektrotechniky a fyziky jsou prováděny včetně fyzikálních jednotek. Hlavní důraz se klade na zvládnutí prostředí Mathcad, ve kterém se řeší uvedené úlohy. Podobné úlohy jsou řešeny v prostředí MS Excel a MATLAB. Cílem je ukázat řešení obdobných matematických úloh v uvedených prostředích. Další důležitou oblastí je práce s textem pro správné psaní odborných technických textů s důrazem na vlastnosti a styly odstavců, generování obsahu, správné psaní a používání matematických rovnic, tabulek a grafů v textu. Dále doplnění textu vektorovou grafikou, případně rastrovými obrázky. Pro seznámení se s vlastnostmi vektorové a rastrové grafiky je určena část zabývající se základy grafiky. V tomto bloku je provedeno srovnání vektorové a rastrové grafiky, je definována vhodnost použití těchto forem pro konkrétní použití, jsou zde uváděny vlastnosti tiskáren, scannerů a monitorů, kreslení technických výkresů, elektrotechnických schémat a dalších technických objektů. Jsou ukázány možnosti použití prostředků, které jsou k dispozici ve Windows a MS Office. Na závěr předmětu jsou zařazeno použití prostředku pro prezentaci (Power Point) a programy pro správné vyhledávání informací na Internetu. Mezi ně lze zahrnout některé běžně používané vyhledávací nebo prohlížecí programy. Povinná literatura: * VELIČKA, R., PUSTKOVÁ, R.: Základy použití počítačů, CD v rámci projektu ESF: OPRLZ CZ.1.07/2.2.00/15.0113 „Inovace oboru Měřicí a řídicí technika na FEI, VŠB – TU Ostrava“, VŠB – TU Ostrava 2013, 323 s. + animace a programy Doporučená literatura: * VELIČKA, R., PUSTKOVÁ, R.: Základy použití počítačů, CD v rámci projektu ESF: OPRLZ CZ.1.07/2.2.00/15.0113 „Inovace oboru Měřicí a řídicí technika na FEI, VŠB – TU Ostrava“, VŠB – TU Ostrava 2013, 323 s. + animace a programy Způsob průběžné kontroly znalostí během semestru Lze průběžně kontrolovat zvládnutí probraného tématu během semestru formou plnění úkolů v rámci testů. E-learning Další požadavky na studenta Zápočet je udělen podle stupně prokázaných znalostí při práci na PC. Hodnocení se provádí formou souhrnného závěrečného testu ze všech probíraných témat. Je kladen důraz na zpracování matematiky a textů. Test zahrnuje 50 otázek a je prováděn na počítačích v e-learningovém systému (např.Barborka nebo LMS), který vygeneruje individuální kombinace otázek. Pro udělení zápočtu je nutno získat nadpoloviční počet bodů v závěrečném testu. Osnova předmětu Přednášky: * 1. Organizační záležitosti předmětu. Seznámení s přihlašováním do sítě, důležit adresy, umístění učebních textů, podmínky získání klasifikovaného zápočtu. Podrobné seznámení s obsahem jednotlivých přednášek.Seznámení s provozním řádem počítačových učeben, jako nutné podmínky pro jejich užívání. Ukázky příkladů v prostředí Mathcad. Prostředí standardní řady Mathcad a řady Prime. * 2.-4. Programy pro zpracování matematických úloh – Mathcad. Možnosti využití těchto typů programů pro řešení standardních problémů technické praxe. Zadávání a editace matematického výrazu, výpočet jednoduchého výrazu, výpočet tabulky hodnot, práce s vektory a maticemi, výpočet a vykreslení grafu funkce jedné proměnné, úprava grafu do požadované podoby, práce s trojrozměrnými grafy, použití symbolického procesoru pro úpravu výrazů, řešení rovnic a soustav rovnic, derivace a integrace výrazu. * 5. Matematický program pro vědecko-technické výpočty - MATLAB. Ukázky možností včetně simulační nástavby Simulink a modulů nástrojů Toolbox. Seznámení s prostředím, principy zadávání a řešení jednoduchých matematických úloh. Způsob editace výpočtů, zadávání proměnných, definice matic, výpočet a vykreslení grafu jedné proměnné. * 6.-7. Tabulkové procesory – MS Excel. Možnosti využití tabulkových procesorů pro řešení standardních problémů technické praxe. Základní prostředí tabulkového procesoru a jeho úpravy, typy dat ukládaných do tabulek a jejich editace, tvorba a editace tabulky, zadávání matematických výrazů a funkcí, absolutní a relativní adresování buněk, definice seznamů a posloupností, vytvoření grafu na základě tabulky (včetně 3D), úprava vzhledu grafu, typy grafů, regresní křivky. Řešení rovnic. Tisk tabulky a grafu. * 8. Operační systém - Windows. Rozdíl mezi znakově a graficky orientovaným operačním systémem. Základy práce v prostředí OS. Nastavení a modifikace prostředí Windows pomocí služeb ze skupiny Ovládací Panely. Základní aplikace Windows (Koš, Tento počítač, Místa v síti, …) a skupiny příslušenství (Mapa znaků, Kalkulačka, Malování (porovnání vlastností verzí), Průzkumník, Poznámkový blok, Wordpad, Systémové nástroje, ), mechanismus výměny dat mezi aplikacemi přes Schránku. Menu START a jeho nastavení. Porovnání prostředí Windows XP a 7 (nebo vyšší). * 9. Psaní odborných textů – Autorský zákon a výběr z norem. Správný zápis citací, použitých literárních zdrojů, odkazy na zdroje informací. Zápis technických formulací, rovnic a výrazů. Použití vhodných fontů pro matematické symboly a pravidla psaní funkcí, konstant, proměnných a jednotek v odborném textu. * 10. Textové editory pracující v prostředí Windows – MS Word. Styl dokumentu (Šablony), formát stránky, styl odstavce. Práce s bloky textu, práce se styly odstavců, import a tvorba grafiky v rámci textového dokumentu, tvorba a modifikace tabulek, psaní rovnic, záhlaví a zápatí, číslování stránek a nadpisů, pomocné prostředky pro kontrolu pravopisu a gramatiky. Práce s oddíly textu, generování obsahu a číslování tabulek, rovnic a obrázků. * 11. Zpracování grafiky. Rozlišovací schopnost monitoru, souvislosti mezi rozměry grafických objektů zobrazovaných na monitoru a tištěných na tiskárně, přepočty rozměrů a DPI. Vektorová a rastrová grafika, rozdíly mezi vlastnostmi rastrových a vektorových grafických objektů. Vhodnost použití různých grafických editorů pro různé činnosti. Možnosti a obvyklé funkce rastrového a vektorového editoru. Způsob práce v grafickém editoru, některé grafické formáty. * 12. Prezentace v prostředí MS Power Point. Pravidla pro vytváření prezentací. Postup při tvorbě prezentace s využitím možností Power Point. Srovnání vytváření prezentací v Power Point 2003, 2007 a 2010. * 13. Internet – prohlížeče a vyhledávače informací. Vyhledávání informací na Internetu (Google,…).Prohlížení internetových stránek (Internet Explorer, Mozilla Firefox, Google Chrome, Opera a Safari) Počítačová cvičení: * 1. Seznámení s PC v učebně, přihlašování do sítě, umístění SW, možnosti využití PC a SW, bezpečnostní školení * 2. Procvičení v prostředí MATHCAD (ver. 15 a Prime) * 3. Procvičení v prostředí MATHCAD (ver. 15 a Prime) * 4. Procvičení v prostředí MATHCAD (ver. 15 a Prime) * 7. Procvičení v prostředí MATLAB 5. Procvičení v prostředí MS EXCEL (Office 2007 nebo vyšší) * 6. Procvičení v prostředí MS EXCEL (Office 2007 nebo vyšší) * 8. Procvičení v prostředí MS WINDOWS, Malování, Průzkumník, … * 9. Procvičení v prostředí MS WORD (Office 2007 nebo vyšší) * 10.Procvičení v prostředí MS WORD (Office 2007 nebo vyšší) * 11. Grafika (MS WORD - kreslení, Windows - Malování) * 12. Grafika (MS WORD - kreslení, Windows - Malování) * 13. Internet, MS Power Point * 14. Závěrečný test